Thursday 10 March 2016

AIESEC erfaringer

Venligst skriv lidt om jeres erfaringer med at have AIESEC praktikanter og kom eventuelt ind på følgende områder:
- forberedelsen - kontakten inden ankomst
- indkvartering
- skema
- ankomst og opstart
- ting man skal være opmærksom på
- elev ansvar og udbytte
- lærer ansvar og udbytte
- sjove episoder
- gode erfaringer
skriv evt. navn og e-mail så kommende skoler kan kontakte jer for yderligere information.

2 comments:

Unknown said...

På Tømmerup Fri- og Efterskole har vi haft to tyske piger i praktik fra sommerferien til efterårsferien.
Alt i alt et særdeles udbytterigt og vellykket forløb.
Det har naturligvis krævet noget af personalet at skulle tage sproglige hensyn, men det har også klart været et løft for både lærere og elever. Et pust fra den store verden som har løftet skolen ud af den daglige trommerum.
Annika og Melani hart fra dag 1 været engagerede og er blevet brugt i såvel sprogundervisningen som i andre fag. Fx. idræt, sport/adventure, drama/performance mm. ligesom de har været rundt i mange af friskolens klasser.
Inden ankomsten var det lidt kunstigt at skulle opfinde et skema med en arbejdsuge på 37 timer, men praktikanterne var straks ved ankomsten med på at være fleksible.
Praktikanterne har deltaget på hver deres studietur med henhv. drama/performancelinjen til Venedig og sport/adventurelinjen til Tjekkiet.
De har været indkvarteret hos en friskolelærer i gå-afstand fra skolen.
Vi skal helt klart have udenlandske praktikanter igen. Men vi har også brug for pauser ind i mellem.
Jens Boldt
Tømmerup Fri- og Efterskole
forstander@tfe.dk

Torben Vind Rasmussen said...

Ryslinge Efterskole havde fra oktober til december besøg af yasdel fra Puerto Rico. Det har været en stor positiv oplevelse for os at have hende i to måneder. Vi skulle have haft to studenter, men Yasdel og vi er glade for, at hun kunne få lov at være her alene. Derved blev hun tvunget til fra dag et at komme ud fra sit værelse.

Vi skal i Ryslinge arbejde med forberedelsen af udvekslingsbesøget. hendes forhold til lærere derhjemme gør, at hun ikke bare lige ville/kunne mængle med lærerne her. Hun var meget overrasket over lærer/elevforholdet. Derfor gik hun i sin fritid til eleverne, hvilket var helt OK.
Yasdel underviste i fransk spansk og dans. De første uger kunne hendes skema godt have været mere stramt, men i de sidste uger evnede hun til fulde at høste af kostskoleformen.
Vi vil helt klart gerne have udvekslingsstudenter igen.
Torben Vind Rasmussen
Ryslinge